Assassin’s Creed: Valhalla to dwunasta główna część bestsellerowej serii sandboksów. Pomimo że początki cyklu reprezentowały gatunek gier akcji, z czasem ewoluował on w kierunku action RPG-ów; tak jest i w tym wypadku. Tytuł został opracowany przez piętnaście zespołów deweloperskich należących do firmy Ubisoft pod przywództwem Ubisoft Montreal.
Gra została wydana 10 listopada 2020 roku na konsole PlayStation 4, XBoxa One, XBoxa Series X oraz PeCety Windowsowe.
Fabuła
Akcja gry Assassin’s Creed: Valhalla toczy się na północy IX-wiecznej Europy. Wcielamy się w stojącą na czele klanu wikingów postać o imieniu Eivor; co ciekawe, możemy nie tylko wybrać żeńską lub męską wersję protagonisty, lecz także pozwolić, by animus przełączał między tymi wersjami w konkretnych momentach (i jest to opcja kanoniczna). Po opuszczeniu pogrążonej w konflikcie Norwegii i przebyciu Morza Północnego bohater i jego świta przybijają do wybrzeży Anglii. Niestety, w tej bogatej w zasoby krainie toczy się krwawa walka o władzę, a klan Eivora przyciąga uwagę Alfreda Wielkiego z Wessex, który nie tylko uznaje się za prawowitego władcę Anglii, lecz także potępia pogańskich wikingów. Chcąc uczynić Anglię swym nowym domem, a także zapewnić sobie miejsce w tytułowej Valhalli, Eivor i jego wojowie muszą stanąć do walki. Ich dalsze losy zależą od zawieranych przez nas sojuszy czy wybieranych kwestii dialogowych.
Mechanika
Zabawę w Assassin’s Creed: Valhalla rozpoczynamy od zdecydowania o wyglądzie Eivora: możemy zmodyfikować fryzurę, tatuaże, barwy wojenne oraz elementy wyposażenia. W trakcie zabawy akcję obserwujemy z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Motorem gry są zadania fabularne (podzielone na rozdziały trwające 2-3 godziny) oraz liczne misje i aktywności poboczne. Podejmowane przez nas decyzje często rzutują na przyszłość Eivora i jego (jej) klanu. Poza tym zajmujemy się przeprowadzaniem najazdów na tereny bogate w zasoby, nie tylko zwiększając swoją strefę wpływów, lecz także pozyskując surowce niezbędne do rozbudowy naszej osady. Znany z poprzednich części serii system walki został usprawniony, by odzwierciedlać bezwzględność wikingów, m.in. kładąc większy nacisk na używanie dwóch broni jednocześnie. Poza tym wrogów można eliminować po cichu, robiąc użytek z ukrytego ostrza. Potencjał bojowy Eivora zwiększamy m.in. poprzez ulepszanie broni i pancerzy przy pomocy run.
Trailer: