Total War Saga: Troy to drugi po Thrones of Britannia spin-off cyklu Total War, opracowany przez studio Creative Assembly. Źródłem inspiracji dla tej gry strategicznej był przede wszystkim epos Iliada autorstwa Homera.
Gra została wydana 13 sierpnia 2020 roku na PeCety Windowsowe.
Fabuła
Akcja gry Total War Saga: Troy została osadzona w czasie na poły legendarnego konfliktu znanego jako wojna trojańska, którego zarzewiem było porwanie Heleny, czyli królowej Sparty, przez trojańskiego księcia Parysa. Dało to początek bitwie, w której pod murami Troi broniące jej wojska starły się z grecką armią, a herosi stanęli do walki o wieczną chwałę. Gracze mogą opowiedzieć się po jednej ze stron i spróbować poprowadzić ją do zwycięstwa.
Mechanika
Podobnie jak miało to miejsce we wcześniejszych grach studia Creative Assembly, rozgrywka w Total War Saga: Troy toczy się na dwóch płaszczyznach. Pierwszą jest mapa strategiczna, na której kolejne ruchy wykonujemy w trybie turowym. To tutaj zarządzamy swoim imperium w skali makro, dbając o ekonomię podległych nam regionów (opartą na surowcach takich jak żywność, drewno, kamień, brąz oraz złoto) i handlując ze sprzymierzeńcami, nawiązując mniej lub bardziej przyjazne stosunki dyplomatyczne z innymi stronnictwami czy wreszcie podbijając kolejne terytoria. Druga to natomiast toczone w czasie rzeczywistym bitwy na lądzie i morzu, w trakcie których przejmujemy bezpośrednią kontrolę nad swoimi wojskami. Podczas tych pierwszych musimy polegać przede wszystkim na piechocie, a różnice pomiędzy jej poszczególnymi typami są teraz bardziej wyczuwalne niż kiedykolwiek. Poza tym na skuteczność bojową naszych wojsk wpływ ma również podłoże; przykładowo, błoto potrafi znacznie spowolnić ciężko opancerzonych żołnierzy, podczas gdy lekko uzbrojonym wojownikom przejście przez grząski teren nie sprawia większego problemu, z kolei wysoka trawa skutecznie osłania jednostki wyspecjalizowane w skradaniu. Twórcy postarali się przy tym o to, by za mityczną „otoczką” kryły się możliwie najbardziej realistyczne założenia. W grze pojawiają się więc jednostki nawiązujące do mitów, które jednak nie są potworami czy herosami obdarzonymi nadnaturalnymi zdolnościami; na przykład w przypadku Minotaura, którego także możemy posłać do boju, mowa o wysokim, muskularnym wojowniku odzianym w hełm w kształcie głowy byka, siejącym postrach wśród oponentów. Spotkać możemy także mitycznych agentów, takich jak np. Meduza. Herosi znani z eposu Homera stoją natomiast na czele ośmiu obozów, jakie otrzymujemy do dyspozycji w trakcie zabawy. Po stronie Greków mowa między innymi o dzielnym Achillesie, którego temperament może stanowić problem w przypadku porażki dowodzonych przez niego wojsk. Hektor, książę Troi, jest z kolei sowicie nagradzany przez króla Priama, kiedy tylko uda mu się wykonać zadanie przed swoim bratem – Parysem. Podczas zabawy istotną rolę odgrywa również przychylność poszczególnych bóstw, wiara w które przynosi naszej armii rozmaite bonusy. Na przykład Ares, jako bóg wojny, zapewnia naszym wojownikom większą skuteczność bojową, Posejdon będący bogiem mórz i oceanów ułatwia starcia na wodzie, natomiast Afrodyta przyczynia się do rozwoju gospodarki.
Trailer: