Ghost of Tsushima jest grą przeznaczoną wyłącznie na konsolę PlayStation 4. Za jej stworzenie odpowiada amerykańskie studio Sucker Punch Productions, znane graczom chociażby z serii inFamous oraz Sly Cooper. Ich najnowszy projekt przez trzy i pół roku był utrzymywany w tajemnicy. Pierwszy raz zaprezentowano go podczas Paris Games Week 2017.

Gra została wydana 17 lipca 2020 roku na konsole PlayStation 4.

Fabuła

Rok 1274. Na kontynencie azjatyckim praktycznie niepodzielnie rządzi imperium mongolskie. Jego władcy łakomym okiem spoglądają na bogactwa feudalnej Japonii. Chan Kubilaj decyduje się w końcu na dokonanie inwazji. Jej pierwszym celem jest położona dokładnie pośrodku Cieśniny Koreańskiej wyspa Cuszima. Podczas ataku wojska mongolskie masakrują większość samurajów mieszkających na wyspie. Głównemu bohaterowi gry – Jinowi Sakai – cudem udaje się przetrwać tragiczną w skutkach bitwę. Od tego momentu głównym celem protagonisty staje się powstrzymanie Mongołów. Jednak aby tego dokonać, będzie musiał zapomnieć o samurajskich tradycjach.

Mechanika

Podobnie jak produkcje sygnowane marką inFamous, Ghost of Tsushima jest trzecioosobową grą akcji z otwartym światem, który można przemierzać zarówno pieszo, jak i konno. Twórcy duży nacisk położyli na system skradania. Siły wroga są przeważające, więc bezpośrednia konfrontacja z przeciwnikami nie zawsze jest najrozsądniejszym pomysłem. Warto odnotować, że w skradaniu liczy się nie tylko spryt. Do dyspozycji gracza oddano mnóstwo gadżetów służących zarówno do odwracania uwagi oponentów (np. bomby dymne, dzwoneczki czy petardy), jak i eliminowania ich w sposób bezpośredni (bomby, noże do rzucania, a także płonące i wybuchowe strzały). Poza skradaniem się możemy też walczyć bezpośrednio – z wykorzystaniem katany lub łuku. System przypomina trochę to, co znamy np. z Wiedźmina 3: Dzikiego Gonu – duże znaczenie ma tutaj wyczucie tempa przy parowaniu i unikach. Gracz ma do dyspozycji cztery odmienne style walki – każdy z nich sprawdza się najlepiej przeciwko innemu typowi wroga (lista rodzajów przeciwników jest dość obszerna, ale można ich z grubsza podzielić na kilka wariantów (np. szermierze, łucznicy, włócznicy czy tarczownicy). Na uwagę zasługuje też system prowokacji – pozwala on rozpocząć starcie od rzucenia wyzwania, a następnie wyeliminować od jednego do kilku wrogów pojedynczymi, efektownymi ciosami (pod warunkiem, że uda nam się zadać je w odpowiednim momencie – porażka oznacza utratę sporej części paska życia). W Ghost of Tsushima twórcy zrezygnowali z klasycznego systemu znaczników prowadzących gracza do celów misji. Zamiast tego tę funkcję pełnią elementy otoczenia – ślady, widoczny na horyzoncie dym, charakterystyczne punkty nawigacyjne, a nawet zwierzęta. Możemy też skorzystać z tzw. wiatru przewodniego – ustawiamy cel na mapie i od tego czasu wiatr wieje w jego kierunku. Wszystkie te sztuczki i pomysły mają zachęcić graczy do uważniejszej eksploracji świata.

Trailer: